Kunst kijken en ... meer zien, (instapcursus, 1x p2wk - wo.)

Direct inschrijven

Het is mogelijk in te stappen in deel II van de jaarcursus 'Kunst Kijken en ... meer zien' van Willy Atema.
Alle aandacht gaat uit naar de moderne kunst van de 20e/21e eeuw. De cursus bestaat uit een serie van 4 samenhangende bijeenkomsten op woensdagochtend.
Er is een gezamenlijk museumbezoek, zonder conventionele rondleiding, wel met toelichting vooraf en tijdens het bezoek.
Reis-en toegangskosten voor het museumbezoek  zijn niet bij de cursusprijs inbegrepen.

Aanmelden voor de cursus kan via het inschrijfformulier op deze site of per mail direct bij de docent (naam, adres/telefoongegevens).
Cursusgeld dient in 1x te worden voldoen.
Rotterdampaskorting is niet mogelijk.

Les 1 - 16 januari 2019: Chaïm Soutine (1893-1943)
Russische Jood die in 1913 naar Parijs vluchtte, bevriend raakte met de avant-garde (o.a. Amedeo Modigliani) en die een grote sympathie had voor een nieuwe sociale klasse van ploeterende mensen: het bedienend personeel van de modieuze hotels en restaurants van het Parijs van de jaren 1920. Het is het contrast tussen hun werkuniformen en de opvallende individualiteit van hun gezichten die buitengewone emotionele lading geeft aan deze ongewone portretten. Door zijn tumultueuze en kleurrijke schilderwijze lijkt elk gezicht misvormd;  koppen worden uitgerekt, wangen zijn opgezwollen als in een vervormende spiegel. Het effect is soms karikaturaal, maar toch heel intiem en altijd herkenbaar 'Soutine'.

Les 2 - 30 januari 2019: Giacometti (1901 - 1966)
Om het allesoverheersende en altijd solitaire karakter van zijn werk in zijn studio te verzachten, zwierf Giacometti graag bij nacht en ontij langs de boulevards, zijstraten, steegjes en kades van Parijs. En de kroegen natuurlijk, en de hoeren. ‘Op straat’, zei hij, ‘zijn mensen (of de honden) meer zichzelf en interessanter dan welk beeldhouwwerk of schilderij ook’. Op straat vond hij dus de inspiratie voor zijn wonderlijk oeuvre, altijd herkenbaar en zonder herkenbare gelijkenis tot het afgebeelde. Langgerekte uitgemergelde figuren in gips of brons, de mannen lopend, de vrouwen altijd stilstaand. De geschilderde/getekende figuren, zittend in een stoel, recht tegenover de kunstenaar zonder een waarneembare uitdrukking, zonder een lach: zijn ze vrij of juist hulpeloos en benard?

Les 3 - 13 februari: Francis Bacon (1909 - 1992)
'Doleo, ergo sum - ik lijd, dus ik besta', dat zou het motto kunnen zijn van Francis Bacon. Zijn werken gaan over emoties, (homoseksuele) agressie en seks, ze zijn bruut en van een ongelooflijke claustrofobische intensiteit. Altijd figuratief - maar nooit verhalend - werken ze rechtstreeks in op het zenuwstelsel. Bacon's universum is een nachtmerrie van onthoofdingen, verminkingen en angst. Zijn figuren (furies?) balanceren schoppend, bijtend en worstelend over ragfijne sporen door een niet te definiëren ruimte; ze zijn tegelijkertijd fragiel en chaotisch. En van een ongelooflijke esthetiek en verfbeheersing, waarin hij ook speels probeert de driedimensionaliteit (beweging) binnen het platte beeldoppervlak zichtbaar te maken.

20 februari: bezoek Museum Beelden aan Zee te Scheveningen - tentoonstelling Zadkine

Les 4 - 6 maart: Lucian Freud (1922-1992)
Jawel, familie, een kleinzoon. En eigenlijk een conventioneel schilder, want midden in een tijd die alleen maar openstond voor abstracte kunst, schildert hij realistisch, en vooral naakten. Maar de manier waarop, en de keuze van zijn (vaak maatje +++) modellen, maakt zijn oeuvre zonder meer spectaculair én uniek. De naakten worden nooit op een vleiende manier afgebeeld, hij geeft zijn modellen nooit een academisch geïdealiseerd lichaam. De (verf)huid lijkt door veel ziektes aangetast. Hij spaart zijn modellen niet, net zomin als zichzelf in zijn zelfportretten.
 

Praktisch
Cursusnummer: 913
Docent(en): Willy Atema
Kosten: vanaf € 77,50
Aantal lessen: 5 (incl. 1 museumbezoek)
Aanvang: 16-1-2019 , woensdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur

Direct inschrijven

Kies een cursus